maanantai 25. helmikuuta 2013

Kiltailta 25.2.2013

[L]a beste jantil et franche.
Leijona hyvän symbolina


Tämä lyhykäinen essee perustuu kandidaatintutkielmaani Eläinten kuningas ja uskollinen palvelija – Leijonan symboliikka 1100-luvun ranskalaisessa ritariromaanissa. Olen siinä tulkinnut Chrétien de Troyes’n teosta Chevalier au Lion, eli Leijonaritari. Teos on kirjoitettu n. vuosina 1176-1181 jKr. Tässä esseessä keskityn tarkastelemaan leijonaa hyvyyden symbolina eräässä kirjan mielenkiintoisimmista kohdista. Jakso, jota käsittelen, on aivan kirjan keskellä ja kertoo siitä kuinka kirjan päähenkilö, ritari Yvain kohtaa leijonan.

Kirjan juoni erittäin yksinkertaistetusti on seuraavanlainen. Yvain lähtee seikkailemaan, taistelee Esclados Punaista vastaan ja voittaa hänet. Esclados kuolee haavoihinsa ja Yvain menee naimisiin tämän lesken Laudinen kanssa. Yvain lähtee taas seikkailemaan, mutta unohtaa palata Laudinen antamaan määräaikaan mennessä takaisin. Laudine hermostuu ja jättää Yvainin, joka suistuu hulluuteen ja elää metsässä villieläimen lailla. Yvain parannetaan hulluudesta ja hän pelastaa leijonan, joka seuraa häntä sen jälkeen uskollisesti. Yvain ja leijona taistelevat kolme kertaa yhdessä ja lopulta Yvain saa Laudinen takaisin.

Juoni saattaa vaikuttaa oudolta, mutta sitä ei pidä hämmästyä. Kirjan juoni ei etene samoin kuin meidän ajatuksemme juonesta, vaan kirjan ideana Yvainin kasvu kohti täydellistä ritariutta. Kirjan teema on siis ritarius ja rakkaus, eikä yksittäisellä tapahtumalla ole välttämättä juonellista merkitystä, vaan symbolinen merkitys. Niin myös nyt käsiteltävällä kohdalla, jossa Yvain pelastaa leijonan. Jakso sijoittuu kirjassa siten, että Yvain on juuri tullut terveeksi hulluudestaan ja osoittanut kiitollisuutensa parantajilleen taistelemalla näiden puolesta. Nyt Yvain tulee valintatilanteeseen. Hän näkee kuinka metsäaukiolla leijona ja käärme taistelevat keskenään. Leijona on alakynnessä, käärme pitää sitä kiinni hännästä ja syöksee tulta sitä kohti. Yvain siis joutuu valitsemaan taisteleeko leijonan vai käärmeen puolesta. Kumpikin eläin liitetään tekstissä symbolisesti joko hyvän tai pahan merkityskenttään.

Käärmettä kuvataan pahaksi ja julmaksi olennoksi:

A lui meïsme se consoille,/ Au quel des deus il eidera./ Lors dit, qu’au lion secorra;/ Qu’a venimeus et a felon/ Ne doit an feire se mal non./ Et li serpanz est venimeus,/ Si li saut par la boche feus,/ Tant est de felenie plains.
(Troyes, 3354-3361, 199. Suomennos: Hän harkitsee/Kumpaa kahdesta auttaisi./ Sanoo itselleen, että leijonaa;/ Sillä myrkyllistä ja kavalaa/ Voi vain haluta satuttaa./ Ja käärme on myrkyllinen,/ Se syöksee suustaan tulta,/ Niin täynnä se on kavaluutta.)

Ensinnäkin Yvain harkitsee kumpaa auttaisi. Käärmettä kuvataan pahaksi olennoksi: venimeus, felon, de felenie plains merkitsevät myrkyllistä, kavalaa ja kavaluutta täynnä olevaa olentoa. Niinpä hän päättää auttaa leijonaa, joka saa hyviä symboliarvoja: ”Eidier li voldra il adés;/ Que pitiez l’an semont et prie,/ Qu’il face secors et aïe/ A la beste jantil et franche.”
(Troyes, 3371-3375, 200. Suomennos: Hän tahtoisi sitä auttaa;/ Sääli pyytää ja rukoilee häntä,/ Että hän pelastaisi ja menisi/ Jalon ja rehdin eläimen avuksi.)
 
Leijona liitetään hyvyyteen ja jopa hengelliseen maailmaan, sillä siitä käytetään ilmauksia jantil  ja franche, eli jalo ja rehti. Yvainin päätökseen vaikuttaa myös personifioitu Sääli, jonka sanotaan rukoilevan häntä pelastamaan leijona. Sääli, rukous ja pelastaminen ovat hyvinkin kristillisesti latautuneita käsitteitä, joten leijonalle annetaan jo tässä vaiheessa hyvin positiivinen status.

Tämä tekstin sisäinen tulkinta saa tukea myös muualta. Ranskalainen keskiaikaisen symboliikan tutkija, Michel PASTOUREAU on kirjoittanut esseen leijonan symboliikan kehittymisestä keskiajalla. Hän tarkastelee siinä kuinka leijona, jolla Raamatussa on sekä hyvä että paha symboliarvo (vrt. Saatana on ”jalopeura joka kiertää, etsien kenet voisi niellä” ja samalla puhutaan myös ”Juudan heimon leijonasta”), kehittyy vähitellen yksinomaan positiiviseksi symboliksi. Leijonan pahuuden saa niskoilleen leopardi, joka keskiaikaisessa ajattelussa on leijonan (lat. Leo) ja pantterin (lat. Pardus) äpärälapsi. Leopardi on siis paha leijona, joka on Saatanan vertauskuva ja ottaa leijonan huonot ominaisuudet, kuten julmuuden ja ylpeyden, omiksi tunnuksikseen. Leijona sen sijaan nousee kristologiseksi symboliksi, jolla on lähes kaikki positiiviset ominaisuudet: se  on rohkea, lempeä, armelias, antelias ja voimakas. (PASTOUREAU, Histoire Symbolique du moyen age occidental, Éditions Seuils, Paris, 2004.) Samalla se on myös ihanteellisen ritarin symboli.

Käärme taas on yleisesti pahuuden ja Saatanan vertauskuva kristillisessä teologiassa. Vaikka myöskään käärme ei ole  aina pelkästään pahuuden symboli (esimerkiksi bestiaareissa käärme esitellään joskus hyvän kristityn vertauskuvana), antaa tällainen kahden symbolin vastakkainasettelu hyvin selkeästi käärmeelle pahan roolin. Yvain valitsee kohtauksessa hyvän leijonan ja tappaa pahan käärmeen. Troyes osoittaa symbolisesti kuinka Yvain on siirtynyt uuteen vaiheeseen matkallaan täydelliseksi ritariksi: taistelun jälkeen Yvainin kerrotaan pyyhkivän miekkansa käärmeen myrkystä puhtaaksi. Miekka on keskiaikaisessa kulttuurissa sekä voiman ja oikeudenmukaisuuden, mutta myös väkivallan ja pahuuden symboli. Myrkky taas on pahuuden ja synnin itseoikeutettu vertauskuva. Kun siis Yvain pyyhkii myrkyn pois miekastaan, ele tarkoittaa symbolisesti sitä, että hän puhdistaa miekkansa vääryydestä ja väkivallasta ja taistelee tästä lähtien oikeudenmukaisuuden puolesta.

Tässä esseessä kävin lyhyesti läpi Yvainin ja leijonan kohtaamisen. Leijona symboloi hyvän ritarin ihannetta, hyvyyttä, oikeudenmukaisuutta, sääliä ja uskollisuutta Jumalalle. Leijonaa käytetään kirjassa myös muulla tavalla symbolina, mutta tässä katkelmassa leijona on ensisijaisesti vain tietyn periaatteen vertauskuva. Troyes saa tällä tavoin konkretisoitua Yvainin valintatilanteen ja painotettua kuinka Yvain valitsee tietyn ideaalin itselleen.

Miika Norro

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti