Meillä ihmisillä on aina ollut omat
enemmän tai vähemmän toimivat keinomme torjua sairautta ja kuolemaa. Yksi
nykyään lähes unohdettu mutta vielä autonomian ajalla erittäin suosittu
hoitomuoto vaivaan kuin vaivaan ovat iilimadot.
Vaarin hammashoito. Mauri Kunnaksen Koiramäki <3 |
Käsitykset ihmiskehon toiminnasta, sairauksien syistä ja lääkintätavoista olivat vain sata vuotta sitten tyystin erilaiset kuin nykyisin. Sekä kansanlääkinnässä että oppineiden lääkärien ja apteekkarien parissa luotettiin lujasti verta imevien iilimatojen parantavaan voimaan. Vielä 1935 ilmestyneessä farmakopeassa eli apteekkiluettelossa ja -ohjekirjassa iilimadot, hirudo medicinalis, esitellään yhtenä myyntiartikkeleista. On vaikea sanoa, milloin niiden käyttö Suomessa aloitettiin, mutta elävä iilimato, hirudo medica viva, mainitaan jo ensimmäisissä ilmestyneissä lääketaksoissa 1700-luvun puolivälistä.
Luultavasti
iilimatoja on myyty jo ensimmäisissä suomalaisissa apteekeissa 1600-luvulla ja
käytetty yleisesti jo kauan ennen sitä, sillä niiden käytön taustalla on
antiikin ajoilta saakka periytyvä humoraali- eli nelinesteoppi. Sen mukaan
ihminen on terve, kun neljä perusnestettä (veri, keltainen sappi, musta
sappi ja lima) ovat tasapainossa. Humoraalioppi hallitsi Eurooppaa koko
keskiajan ja aina 1800-luvulle saakka.
Lääketiede
ei aina ole ollut lähtökohtaisesti kansanparannusta parempi, tepsivämpi tai
turvallisempi tapa suhtautua sairauksiin. Keskiajalla ja vielä uuden ajan
alussakaan tieteenalat eivät olleet nykyisellä tavalla eriytyneet, lääketiede
oli teologiaan ja astrologiaan kietoutunutta. Ihmisruumiin rakennetta ja
toimintaa ei tunnettu. Ihminen nähtiin mikrokosmoksena,
jossa perusnesteet vastaavat neljää peruselementtiä (tulta, vettä, maata ja
ilmaa), myös ihmisen ruumiinosille löytyi vastinparinsa taivaankappaleista. Sairastapauksissa
elinnesteitä pyrittiin saamaan liikeelle oksettamalla, elimistöä kiihottavin
yrtein tai laskemalla verta. Tässä pahan tai liian veren poistamisessa
iilimadot astuvat kuvaan, niiden käyttö on siis sukua kuppaukselle ja
suoneniskulle.
Humoraaliopin
mentyä muodista iilimadot säilyttivät yhä asemansa. 1800-luvulla Ranskasta levisi
muualle Eurooppaan uusi
tautikäsitys, lääkäri Broussais'n fysiologinen lääketiede, joka myös tuki
verenpoistoa hoitomuotona. Opin mukaan ei ole erillisiä tauteja, vaan kaikki
sairaudet ja
vaivat ovat jonkinlaisesta
tulehduksesta johtuvia. Tulehduksen taltuttamiseksi sen elinvoimaa piti
heikentää, mikä usein tapahtui poistamalla verta potilaasta.
Fysiologinen lääketiede suosi verenpoiston
keinona nimenomaan iilimatoja. Kansanparannuksessa nämä nykyisin vanhentuneet
lääketieteelliset käsitykset sekoittuivat muuhun taikauskoon ja elivät pitkään
modernin lääketieteen rinnalla.
Täyttä
humpuukia iilimatojen käyttö ei kuitenkaan ole, nykylääketiede on löytänyt myös
tieteelliset perustelut niiden parantavalle voimalle. Hoitoteho perustuu iilimadon sylkeen. Jo
1800-luvun lopulla havaittiin iilimadon syljen estävän veren hyytymistä, vuonna 1903 onnistuttiin eristämään vaikuttava aine, joka nimettiin hirudiiniksi.
Hirudo medicinaliksen sylki sisältää
myös verisuonia laajentavaa ainetta ja paikallispuudutetta.
Millaisten
vaivojen keskellä iilimadot sitten otettiin avuksi? Yleisimmin hoitotarpeen
takana oli hammassärky, mutta juotikkaita käytettiin myös moniin muihin tulehduksiin,
vaivoihin, kipuihin, ja mieliharmeihin. Nyrkkisääntönä oli, että iilimato asetetaan
iholle siihen kohtaan, johon sattuu. Muuta ei tarvinnut tehdäkään. Otus hoitaa
työnsä itsenäisesti ja irtoaa iholta noin vartissa imettyään itsensä täyteen ja
paisuttuaan yli kolminkertaiseksi. Mikäli juotikas kuitenkin on
yhteistyöhaluton, Elias Lönnrot neuvoo Suomalaisen
talonpojan kotilääkärissään (1856), että: Niiden ilman ei tarttuessa on hywä keino
puistaltaa niitä wähän aikaa sahdin seassa, ja willaisella waatteella hiwuttaa
paikkaa, johon pannaan.
Lönnrotin mukaan verimadot
Owat tarpeelliset
silloin, koska werta tahdotaan jolta kulta pienemmältä alalta wähenemään, ei
yli koko ruumiin, taikka jos sairasta warotaan liiaksi suonenlyönnistä
heikentywän. Monessa taudissa, esimerk. kurkunkuristajassa, wesiaiwossa,
silmänpunotuksissa, kaulataudeissa, nielinwioissa, perätaudissa, ulkonaisissa
loukkauksissa, owat werimadot paljo hyödyllisemmät, kun suonenlyönti, ja samate
silloin, koska lapsilta tulee werta ottaa.
Iilimadot
olivat paitsi pitkäaikainen, myös varsin demokraattinen hoitomuoto. Toisin kuin
esimerkiksi suonenisku, ne olivat turvallisia myös lapsille ja
heikkokuntoisille potilaille. Suomessa verijuotikkaita käytettiin sekä maalla
että kaupungissa, kaikkien yhteiskuntaluokkien terveyden- ja sairaanhoitoon. Rikkaat
ja köyhimmän rahvaan erotti iilimatojen hankintatapa: Varattomimmat kahlailivat
paljain säärin lätäköissä ja toivoivat parasta, muut suuntasivat apteekkiin,
jos sellainen lähiseudulla sijaitsi.
Kuten jo
todettiin, juotikkaat olivat apteekkien vakiovaruste. Niitä säilytettiin
sammioissa apteekkien viileissä kellareissa ja elätettiin verellä täytetyillä
rakkopusseilla. Tuotetta pyrittiin toimittamaan kotimaisena, mutta kannan
heikentyminen ja kova kysyntä pakottivat turvautumaan tuontitavaraan.
Elinolosuhteistaan tarkkojen iilimatojen hoito ja säilytys elinvoimaisina
myyntiartikkeleina ei ollut apteekeille ihan helppo tehtävä, mutta niitä
saattoi silti olla isossa apteekissa kerralla tuhansia. Kun juotikkaiden uskottiin huippukautenaan
1800-luvun puolivälissä olevan
parannuskeino niin kihtiin kuin mielitautiinkin, Suomen apteekit
välittivät vuosittain noin
100 000 yksilöä, joista reilu kuudesosan Turussa.

Isoissa apteekeissa iilimatoja pidettiin myymälän puolella esillä
fiineissä keramiikka-astioissa, joista niitä ongittiin pienellä kauhalla.
(Turun Apteekkimuseosta, A. Sassali.)
Nykyään
hirudo medicinalis on kovan käytön
seurauksena ja luonnonolojen muututtua Suomen uhanalaisimpia lajeja, luultavimmin
jo kokonaan kadonnut. Sen sukulainen hevosjuotikas on yleisempi, mutta sille ei
ihmisveri maistu. Uimarit säilyttäköön mielenrauhansa. Jossain hirudo medicinaliksia silti elää, sillä niitä
käytetään yhä plastiikka- ja mikrokirurgiassa, vaikkakin yleisimmin
vaihtoehtolääkinnän piirissä.
Anna Sassali
Juttu
pohjautuu Kuriositeettikabi.net:ssa 17.4.2012 ilmestyneeseen artikkeliini Turun apteekkimuseon hirudines-astia ja
kurkistus 1800-luvun suomalaiseen lääkintäkulttuuriin. Sieltä voi googlata
lähteitä. Iilimadoista ja menneistä lääkintätavoista keskusteltiin myös
Killassa 28.2.2012.
[Tämä artikkeli on luettavissa myös seuraavan Kritiikki-lehden sairaus ja kuolema -teemaisesta numerosta Eusebioksen Killan palstalta.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti